Generell information om tillgänglighet till Facit Banks digitala lösningar

Här kan du läsa om tillgänglighet till Facit Banks digitala lösningar. Det är viktigt för oss att våra lösningar är tillgängliga för alla våra kunder.

Vi arbetar löpande på att förbättra tillgängligheten och säkerställa att våra lösningar är tillgängliga för alla oavsett enhet, individuella behov eller situation.

För att säkerställa god tillgänglighet har vi både internt och med hjälp av externa experter och leverantörer genomgått tillgängligheten till de digitala lösningarna för att säkerställa att de lever upp till nivå AA i Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.2.

Om du upplever problem med att ta del av information är du välkommen att kontakta oss här kundservice@facitbank.se

Tillgänglighetsdeklaration

1. Introduktion

Vi på Facit Bank förpliktar oss till att säkerställa att våra digitala tjänster är tillgängliga för alla – inklusive personer med funktionshinder. Vi arbetar löpande på att förbättra användarvänligheten och tillgängligheten på våra plattformar i överensstämmelse med EU's direktiv om tillgänglighetskrav för produkter och tjänster (EU Accessibility Act) och WCAG 2.2 nivå AA.

2. Vad täcker denna deklaration?

Denna deklaration gäller för följande digitala tjänster:

- www.facitbank.se

- Nätbank och mobilbank

- Digitala självbetjäningslösningar (t.ex. onboarding/bli kund)

- Dokument och utskrifter

3. Vad har vi gjort?

Vi har implementerat en rad funktioner för att förbättra tillgängligheten på hemsidan:

- Tangentbordsnavigering till nyckelfunktioner

- Kompatibilitet med skärmläsare

- Möjlighet att ändra textstorlek

- Tydlig strukturering med rubriker och avsnitt som gör det lätt att navigera

4. Efterlevnadsstatus

Våra lösningar är delvis i överensstämmelse med WCAG 2.2 AA och EN 301 549. Vi arbetar aktivt på att rätta följande kända problem:

- Avsaknad av alternativ text på enskilda bilder

- Otillräcklig färgkontrast i vissa element

- Tangentbordsnavigering stöds inte fullt ut i äldre komponenter

Våra lösningar innehåller till viss del icke-tillgängliga PDF-dokument. Dokumenten kan exempelvis innehålla bilder utan alternativ text eller många taggar vilket betyder att de inte fungerar korrekt med skrämläsare etc. Vi arbetar på att rätta dessa dokument snarast möjligt.

5. Förbättringar och framtida åtgärder

Vi har igångsatt följande initiativ:

- Löpande tillgänglighetstester

- Utbildning av utvecklings- och testteam inom tillgänglighet

- Implementering av tillgänglighet i design- och utvecklingsprocesser (”accessibility by design”)

6. Feedback och kontakt

Om du upplever problem med tillgängligheten på våra plattformar eller har förslag till förbättring är du välkommen att kontakta oss:

📧 E-mail: kundservice@facitbank.se

📞 Telefon: 08-446 821 70

📬 Adress: Box 1085, 171 22 Solna

7. Tillsyn och överklagandemöjligheter

Om du inte är nöjd med våra svar kan du kontakta:

Post- och Telestyrelsen (PTS)

📧 tillganglighetslagen@pts.se

🌐 www.pts.se